Direktlänk till inlägg 23 juli 2014

Tisdag 15/7 - Det såg bra ut

Av Therése Samuelsson - 23 juli 2014 08:22

Jag kommer lägga upp min historia om vad som hänt så gott det går, inte för någon annans skull utan för min egen men det känns skönt att andra har möjlighet att läsa om detta även om de flesta har turen att inte förstå och sätta sig in i händelsen.


Vi var på förlossningen och hade tid för bedömning av igångsättning, de satte ctg-kurva och allt såg bra ut, det fanns en levande liten Oliver där inne. Efter ett tag så gjorde de gynkontroll för att se hur pass mogen jag var och om jag öppnat mig något, första kontrollen hade jag öppnat mig 2 cm och var rätt mjuk och då var jag bara glad att det var någon som äntligen kände detta då tidigare barnmorskor och läkare inte "nått" fram. 

Ctg:n fortsätter att ticka på och vi börjar tänka på lilla Evve där hemma som hade Håkans mamma som barnvakt för det började dra ut lite väl på tiden tyckte vi, vi hade ju bara fått information om att det skulle göras en bedömning av igångsättning och skulle ta ca 1 timme. Anledningen till att det tog lång tid var att Oliver var lite slö så de fick inte direkt en aktiv kurva även om de såg hjärtljuden slå på som vanligt så ville de ha lite action i magen.

En läkare kom in och skulle göra ytterligare en gynkontroll och hon konstaterade att det gick öppna till 4 cm och att det var moget nog att dra igång snart och så säger hon "Det är lite svårt att komma åt för att göra en hinnsvepning?" och då blev både jag och Håkan helt chockade och sa att det hade vi inte fått veta något om att de skulle göra, jag kände mig lite kränkt att de bara hade tänkt göra något jag bett dom att göra i flera veckors tid men inte fått hjälp med och så helt plötsligt ska hon peta runt där utan att jag vet om vad hon tänkt göra.

Efter att jag lugnat mig lite så fick hon i alla fall göra hinnsvepningen och lyckades bra med den, hon säger även att hon vill ta hål på hinnorna och dra igång förlossningen direkt, jag bara låg i sängen och utbrister att det går ju inte, jag är helt slut nu på kvällen. Klockan var ca 17 vad jag minns och de säger att vi måste få en aktiv kurva på Oliver annars har vi inget val, så vi bestämmer att jag ska äta lite mat, upp och röra mig lite för att sen vila en stund så skulle vi se igen vid 20 tiden. 

Vi fick ringa till mamma för att hon skulle avlösa Lena där hemma som barnvakt och det var som vanligt inget problem. Vi gick sedan ut för lite luft och ringde lite till pappa och mamma osv. Sen gick vi upp på rummet igen, åt mat och efter det blev vi förflyttade till ett annat rum där jag fick vila ca 1 tim och sen var klockan 20, dags för nästa ctg att sättas igång, jag fick denna gång lägga mig på sidan för att det brukar visa bättre värden. Denna gång var det hålligång i magen precis som vanligt och de fick en jättefin och aktiv kurva, så vi frågade om vi då fick åka hem då jag föredrar att sova hemma så det var okej men vi fick en tid kl 10 dagen efter som de ville att jag skulle komma in till, vi tackade för oss och åkte hem till Evelina...


fortsättning följer!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therése Samuelsson - 24 september 2020 22:06

Jag är så förbannat trött på att vara trött nu! I flera veckors tid så har humöret varit i botten, orken i helvetet och motivationen ännu lägre än så. Jag är så inåtihelvete trött på det till och med, jag vill ju vara den sprudlande energifyllda slu...

Av Therése Samuelsson - 21 april 2020 22:01

Kan vara så att jag är duktig på att överdriva detaljer, men det är väl bara en sån där sak som gör mig till mig antar jag. Jag har förhoppningsvis målat sista vändan på toaletten på övervåningen nu så vi kan montera dit toastolen i helgen. Tror ä...

Av Therése Samuelsson - 16 april 2020 22:46

Jobbet flyter på väldigt bra och jag trivs verkligen, nya arbetsuppgifter tillkommer men konstigt nog så är jag ännu inte totalt jätteförvirrad... Bara lite, ibland kanske! Jag har fått sommarschemat för Buda och har eventuellt ett sommarjobb på g o...

Av Therése Samuelsson - 7 april 2020 22:46

Nu har det gått ett tag sedan senaste inlägget och det till följd av den oundvikliga vardagen som tickar på, stundtals alldeles för fort. Vi alla tre har hållit oss Corona-fria och till synes även byn vi bor i så det är väldigt skönt. Evelina har ...

Av Therése Samuelsson - 19 mars 2020 20:13

Det är många som har undrat, varför har jag flyttat och varför just till Lillhärdal?! På vissa sätt kan jag ju absolut känna att det inte skulle gjort något att flytta kortare bit än 50 mil men samtidigt så var det nog kanske precis vad jag behövde....

Ovido - Quiz & Flashcards