Alla inlägg under mars 2020

Av Therése Samuelsson - 19 mars 2020 20:13

Det är många som har undrat, varför har jag flyttat och varför just till Lillhärdal?!
På vissa sätt kan jag ju absolut känna att det inte skulle gjort något att flytta kortare bit än 50 mil men samtidigt så var det nog kanske precis vad jag behövde.
Sen handlar det ju också om det faktum var man annars skulle ha flyttat? Ingen av oss har någon direkt knytpunkt på några andra ställen än Norrköpingstrakten eller i Lillhärdal och det är något som för mig känns väldigt viktigt, att få känna att man tillhör någonstans.
Sen det faktum att vi hittade ett toppenhus till rätt slant väger ju självklart in en hel del men allt har hela tiden känt så rätt och gör fortfarande.

En annan faktor som avgjorde en flytt var att jag verkligen behövde en nystart och hur perfekt vissa må tycka att mitt liv varit eller är så är det ju som med så mycket annat, man visar ju vad man vill att folk ska se.
Man ska absolut inte hymla med om något är dåligt eller jobbigt men å andra sidan så finns det så många som sitter och klagar över saker som de inte är beredda att göra något åt även om dom kan.

Jag har inte alltid haft det lätt men jag står stadigare på mina ben nu än någonsin förr.
Jag har blivit mobbad, jag har haft skitdåligt med pengar, jag har levt i ett väldigt ohälsosamt förhållande där jag blivit nedtryckt, jag har förlorat en son, jag har separerat och blivit ensamstående småbarnsförälder och jag har stått bostadslös så att tro att någons liv är en dans på rosor bara för att man väljer att vända saker till något bra är sällan sant.

Man ska alltid våga må, känna och be om hjälp men viktigast av allt är ändå att man aldrig ska sluta kämpa och tro på sig själv!

Av Therése Samuelsson - 16 mars 2020 21:56

Helgen har tillbringats i goda vänners lag med middag på fragskvällen i sällskap med Christian och Sofie med barnen följt av en slapp lördag samt en trevlig påhälsning av Linn och barnen.

Fixandet i huset har stannat av något då vi dels fått upp det mest viktiga och så vet vi inte riktigt vart vi ska ställa resterande saker, vart tavlor och vissa hyllor ska hänga etc.

I lördags så kom Janne hem med en skoter till Evelinas förtjusning så i söndags blev det en liten premiärtur tack vare att vi fick låna en pulka men tyvärr var inte vädret riktigt på vår sida.

Idag började Evelina vecka nr 2 i skolan och hon trivs som bara den även om det självklart är lite jobbigt att sakna gamla vännerna ibland.
Idag var även min första dag på nya jobbet och det gick galant om jag får säga det själv, ser fram emot fler dagar och nya utmaningar! Och jag kan bokstavligt talat se jobbet från mitt köksbord!

På eftermiddagen idag så köpte vi ett par pjäxor till Evve så hon kunde premiärtur på sina skidor, det är roligt men svårt för tydligen lyssnar dom ju inte på henne ?

Av Therése Samuelsson - 13 mars 2020 14:13

Två veckor har redan gått sen man sovit första natten i huset, ganska sjukt hur snabbt tiden går när man har saker att hålla på med hela tiden.
Än är ju inte allt i huset fixat och inrett men sakta men säkert ser man rum för rum växa fram och ta form. Vi har många idéer och funderingar på vad vi vill göra, i vilken ordning och vilken typ av möbler som ska letas efter vartefter men just nu nöjer vi oss som det är.

Barrummet är det som först ska få sig en makeover då det föll sig ganska naturligt efter att vi såg väggen bakom några garderober som vi flyttade till övervåningen.
Så länge får baren befinna sig i vardagsrummet som så småningom ska bli en plats för ett matbord om ingen annan briljant idé dyker upp.

Hobbyrummet är än så länge ganska rörigt då vi måste kapa till några hyllor som är för långa, hyllor och förvaring känns lite som a och o i det rummet så man kan utnyttja dess fulla kapacitet. Än så länge har vi sysslat med lite sortering där inne som ni sett i föregående inlägg men nu har även Evelina fått en arbetsyta där inne så hon är helnöjd!

Av Therése Samuelsson - 11 mars 2020 09:02

Precis som rubriken lyder så börjar saker ordna upp sig.
Det blir mer och mer ordning här hemma, kanske att man börjar komma underfund med hur värmen funkar, Janne är hemkommen från startmöte från jobbet, Evelina har börjat skolan och just det, jag fick i förrgår ett jobb!

Det här med pelletseldning och manuell inställning för värmen kan vara lite av en sport men än så länge är det lite för varmt inomhus men successivt så når vi nog någon bra temperatur inomhus, bättre att elda i kamin eller kakelugnen om det blir för kallt än att gå runt och svettas.

Evelina och jag var på inskolning dag 1 igår så då gick vi dit till skolstart kl 8 och gick hem efter lunchen vid 11.30 men hon skulle säkert kunnat stanna hela dagen för hon trivdes så bra och alla var så snälla mot henne.
Dagen började med att hon fick ett välkommen till klassen kort av en klasskompis som han hade pysslat ihop själv, så himla sött!
Med Evve i klassen så är dom nu 19 elever med en åldersintegrerad klass F-2 och det var mycket spännande att se hur bra alla jobbade runt varandra.
Totalt går det 45 barn på skolan, så man kan säga att dom får mycket stöd i sin inlärning.

Jag själv har fått jobb på Härdalsbuda i byn och kommer jobba i matbutiken, med administration och städning.
I början är det 50% som gäller men det blir nog bra som invänjning i samhället.
Jag är övertygad om att jag kommer trivas med det omväxlande arbetet och alla kollegor är så välkomnande!

Av Therése Samuelsson - 9 mars 2020 09:35

Igår åkte sambon iväg för att han skulle till Växjö på startmöte med jobbet så då hade Evelina och jag bestämt att vi skulle ha en mamma och dotterdag med massa saker planerat men självklart hann man inte ens med hälften men lika nöjda var vi ändå!
Vi började med att spela yatzy vid frukosten så Janne hann inte ens åka för att Evve var så ivrig på att börja dagen.
Sen gick vi knappt utanför dörren på hela dagen på grund av det tråkiga tövädret så inomhusaktiviteter var på tapeten just denna dag.
Vi började med att fixa i hobbyrummet varvat med att dansa till musiken som självklart ska vara på när man fixar. Favoriterna hos Evve var nog Nightwish och White Lion, då gick hon loss ordentligt! ??
Evelina fick självklart sådana uppgifter som hon älskar, att sortera.

Efter vi hade plockat lite så blev det tv-spelsdags så vi testade Donkey Kong på Nintendo 64 och det var en hit.
Sen varvade vi med lite plockning och spelande av olika spel hela dagen tills det var dags för kvällsbadet i vårat bubbelbadkar (jag fick äran att laga mat medan Evve badade).

Vi avslutade dagen med middag och glass framför en film i soffan, en bra tjejdag helt enkelt!

Av Therése Samuelsson - 7 mars 2020 16:19

Plockandet och uppackandet fortsätter och nu är äntligen Evelinas rum inrett och klart så när som på att tvn inte är inkopplad.
Hon är så nöjd och säger att det är det finaste rummet någonsin, det om något värmer mammahjärtat eftersom vi flyttat så långt.

Överkast och nya gardiner ska tillverkas eftersom och klädkammaren funkar som förvaring både för kläder och saker. Pricken över i var nog ändå fjärilarna som vi köpte i Thailand och draperiet vid sängen för lite extra mysfaktor.

Av Therése Samuelsson - 6 mars 2020 09:00

Några veckor innan jul så hittade jag mitt drömhus, enda problemet jag kunde hitta med det just då var att det låg 50 mil från vår dåvarande ort Vikbolandet.
Men vad är det för vits med drömmar om man inte får ha dom?!
Så det bestämdes att i mellandagarna så skulle vi i alla fall kolla på huset då det ligger i Lillhärdal i Härjedalen där sambon är uppvuxen och att vi av händelse skulle ju ändå upp dit för att fira jul.
Väl på visningsdagen så fick vi veta att affären gärna skulle göras så snabbt som möjligt och eftersom båda kände att detta fortfarande var ett drömhus så började det brinna lite i knutarna kan man påstå, från husvisning på fredagen den 27/12 till att få okej på alla andra fronter till måndagen den 30/12 när allt förväntades vara klart.
Mycket känslor, pirr och magont varade under helgen men så vid 9.30 på måndag morgon så var vi helt plötsligt det vinnande budet och då brast det ut i glädjetårar kan jag lova.
Nu lite mer än 2 månader senare så sitter vi här i huset och även om det fortfarande är lite rörigt så trivs vi som bara den!

Ovido - Quiz & Flashcards